Zastanawiasz się, czy Twoja strona jest dobra? Czy wpasowuje się w obecnie panujące standardy? Czy zachęca klientów do korzystania z Twoich usług? Po ilu miesiącach, latach, dekadach, powinniśmy zmienić naszą stronę? Kiedy nadchodzi czas na lifting?
Czy to już czas na zmiany?
Zwykle, jeżeli się nad tym zastanawiasz - prawdopodobnie tak! :)
Ale oczywiście nie zawsze! To, że nasza strona ma na przykład już kilka lat, wcale nie znaczy, że z urzędu jest do wymiany. Jednak bardzo często, jeżeli zaczynamy szukać takich informacji jak w tytule wpisu - sami widzimy że coś jest nie tak.
Dlaczego w ogóle odnawiać stronę?
Nasz świat ciągle idzie do przodu, a razem z nim zmieniają się standardy stron. Kilka lat temu strona postawiona na Flashu, czyli praktycznie niemożliwa do obsługi na telefonie (jeśli już ktoś miał taką możliwość!) to nie było nic dziwnego. Dzisiaj takie coś nie przejdzie. Klient z takiej strony ucieknie, zanim ta zdąży się do końca załadować. Bo przecież, jeżeli klient ma do wyboru dwie firmy, to gdzie będzie szukał informacji? Na stronie będącej reliktem lat ‘90, czy na stronie ładnej, szybkiej i nowoczesnej? Dlatego właśnie, jeżeli zaobserwujemy, że nasza strona przestała pełnić funkcję eleganckiej wizytówki firmy, która przyciąga do nas klientów, warto pomyśleć o zmianach.
Kiedy NA PEWNO trzeba zrobić lifting strony?
Takich warunków można wymienić wiele. Ale naszym zdaniem najważniejsze są:
Brak responsywności
Tak jak już wspominaliśmy, kiedyś strony nie działały poprawnie na telefonach, głównie dlatego, że po prostu nie musiały. Nie było wówczas takiej potrzeby, telefony bynajmniej nie służyły wtedy do surfowania po internecie.
Dziś większość ludzi internet przegląda głównie (a czasem i jedynie!) na telefonach. Z tego powodu zwyczajnie nie możemy sobie pozwolić na to, aby nasza strona nie funkcjonowała na telefonach przynajmniej równie dobrze jak na komputerach. Większość użytkowników nie będzie miała ochoty męczyć się na stronie, którą trzeba wciąż przewijać w prawo i lewo, szukać elementów, które nie są pod ręką, a w dodatku są zbyt małe, by komfortowo z nich korzystać.
Dodatkowo brak responsywności może mieć przełożenie na obniżenie pozycji strony w wyszukiwarkach, co dodatkowo zmniejszy ruch na stronie. A jak doskonale wiadomo mniejszy ruch to również mniejszy zysk.
Definitywnie więc nie można sobie pozwolić w dzisiejszych czasach na posiadanie strony niedostosowanej do pracy na ekranie każdego rozmiaru.
Przestarzała szata graficzna
Standardy, także te wizualne zmieniają się szybko. Jeżeli czujemy, że wchodząc na naszą stronę można poczuć klimat lat ubiegłych - czas na zmianę. Jeżeli nasza strona odbiega bardzo wizualnie od dzisiejszych standardów - czas na zmianę. Jeżeli nasza strona pełna jest rzeczy, które wydawały się “cool” dawno temu - najpewniej czas to zmienić. Te rzeczy teraz bardzo często są wyznacznikiem brzydkiej lub nieatrakcyjnej strony.
Wygląd może nie wydawać się czynnikiem, który wymaga natychmiastowej i definitywnej zmiany. Trzeba jednak mieć na uwadze, że odbiór wizualny gra pierwsze skrzypce po wejściu użytkownika na stronę. Mamy tu na myśli zarówno wygląd czysto graficzny, jak i wygodę użytkowania.
Stare technologie
Tutaj sprawa jest bardzo prosta - jeżeli nasza strona używa starych, zwykle niewspieranych już technologii to trzeba ją koniecznie zmienić. I nie ma tu miejsca na polemikę - to często może być też powodem problemów z bezpieczeństwem na stronie. A na bezpieczeństwie nie warto oszczędzać. Atak hakerski czy wyciek danych będzie kosztował wielokrotnie więcej niż przebudowa czy wymiana strony na taką, która będzie bezpieczna i nowoczesna.
Więc, jeżeli Twoja strona używa technologii takich jak Flash - nie zwlekaj, zmień to jak najszybciej! Także dlatego, że na przykład Google Chrome w pewnym momencie przestanie wspierać Flasha, a co za tym idzie przestanie wyświetlać naszą stronę!
Złe pozycjonowanie, wyszukiwanie i wyświetlanie w wyszukiwarkach
Jeżeli, nasza strona jest ciężka do wyszukania - jak nasi klienci mają ją znaleźć? Nawet jeśli już uda się ją wyszukać, ale wygląda ona w wynikach wyszukiwarek niezachęcająco (zły tytuł, opis, który wcale nie zachęca do wejścia, ani nie określa tego czym się zajmujemy), czemu klient miałby ją wybrać?
Praca nad tymi elementami nazywa się SEO. W tym momencie warto też wspomnieć, że niedociągnięcia SEO to nie tylko drobnostki w rodzaju niepoprawnie napisanych tagów. Często stykamy się z sytuacją, w której strona klienta została kiedyś zaprojektowana i zbudowana w sposób, który wyklucza pozycjonowanie i poprawne odnalezienie strony przez wyszukiwarki internetowe. W takim wypadku pierwszym działaniem jest przebudowa strony, aby samą swoją konstrukcją nie przeszkadzała w pozycjonowaniu.
Wysoki współczynnik rezygnacji
W momencie, kiedy znajdują i wybierają naszą stronę - co już jest sukcesem - musimy zadbać, by chcieli oni na niej zostać. Jeżeli widzimy po statystykach (np. z Google Analytics), że użytkownicy wchodzą na naszą stronę, ale mimo to np. nie przybywa nam zamówień - należy zbadać, skąd bierze się to zjawisko i wyeliminować przyczyny. Może któraś z podstron działa źle i zniechęca do zakupu? Przycisk “Kup” nie działa tak jak powinien? Ciężko znaleźć kontakt na stronie? Należy pamiętać, że oprócz wyglądu szalenie ważny jest też dobry i intuicyjny interfejs.
Dobra, to wprost - kiedy?
Kiedy strona będzie wyglądała staro, będzie się długo ładować lub będzie stała na przestarzałych, mało bezpiecznych technologiach. A przede wszystkim, kiedy przestanie spełniać swoją podstawową funkcję - zachęcać klientów do wyboru właśnie nas, naszych produktów i usług.
Jeśli nie wiesz, czy twoja strona powinna przejść lifting, potrzebujesz porady, lub chciałbyś go przeprowadzić - nie bój się do nas napisać! Z chęcią Ci pomożemy i doradzimy :)
Komentarze