Każdej firmie zależy (a przynajmniej powinno!) na klientach. Jeśli chcemy, by nowi klienci mogli nas odnajdywać, musimy się wyszukiwać w internecie. Ale nie wystarczy samo to, że będziemy na 10 stronie w Google! Tak naprawdę w większości przypadków jeżeli nie ma Cię na 1 stronie, to nie ma Cię w internecie

Za pozycję w wynikach wyszukiwania odpowiada (między innymi) nasz tytułowy bohater - SEO.

Czym jest SEO?

SEO – (z angielskiego search engine optimization) to procesy zmierzające do osiągnięcia przez dany serwis internetowy jak najwyższej pozycji w wynikach organicznych wyszukiwarek internetowych dla wybranych słów i fraz kluczowych. 

Źródło: Wikipedia

Warto tutaj zaznaczyć, że pozycjonowanie samo w sobie nie jest synonimem do SEO. SEO jest (bardzo ważnym) elementem pozycjonowania, które to jednak jest o wiele obszerniejszą dziedziną (podobna sytuacja jak między UI i UX). Całym pozycjonowaniem i jego elementami zajmiemy się kiedy indziej. 

Krótka uwaga

Tematy SEO i pozycjonowania to naprawdę ogromne dziedziny. Są zawody specjalizujące się tylko w pozycjonowaniu - w tym wpisie ledwie rzucimy okiem na te tematy, by mieć o nich podstawowe pojęcie.

Najważniejsze elementy SEO

Na SEO składa się naprawdę sporo elementów. Najważniejsze z nich omówimy poniżej.

Zawartość (content) strony

Ten punkt możemy w zasadzie podzielić na dwa kolejne.

1. Dosłowna zawartość strony

To co znajduje się na naszej stronie, czyli teksty, zdjęcia i inne elementy wbrew pozorom są niezwykle ważne. Nasza strona musi być wartościowa. Musi zawierać treści ciekawe, pomocne i po prostu dobre. Jeżeli nasza zawartość będzie nieciekawa, błędnie napisana - nikt nie będzie chciał jej czytać ani oglądać. A skoro nikt z tej strony nie będzie korzystał, to Google nie będzie miał powodu by nas komukolwiek proponować. Bo dlaczego miałby promować kiepską stronę?

Temat pracy nad treścią strony wraz z uwzględnieniem dobrych praktyk SEO poruszymy już wkrótce w mini serii wpisów na ten temat.

2. Struktura strony

Cała strona powinna być również dobrze skonstruowana od strony technicznej, po stronie struktury HTML. Wszystko powinno być spójne i dobrze zorganizowane. Zachowana powinna być hierarchia nagłówków, odpowiednie 'onagłówkowanie' paragrafów, czy nawet często pomijane atrybuty takie jak alt

Jaki ma to wpływ na wyszukiwanie? Wprawdzie nie kluczowy, ale spory. Google obecnie bardzo dobrze radzi sobie z przeszukiwaniem nawet kiepskich strukturalnie stron. Jednak, jeżeli nasza strona ma dobrze poukładaną treść, wraz z nagłówkami informującymi o treści poniżej, o wiele łatwiej i szybciej możemy znaleźć się w wynikach wyszukiwania.

To samo tyczy się np. wspomnianego tekstu alternatywnego zdjęć. Opisujmy, co zawiera dane zdjęcie, jakiego tematu dotyczy. Dzięki temu wspomożemy się w wyszukiwarkach obrazów. 

Dodatkowo wszystkie te zabiegi sprawiają, że nasza strona jest przyjaźniejsza osobom niepełnosprawnym. A jak wiadomo obecny internet nie jest dla nich często najprzyjaźniejszym miejscem. Ale to temat na zupełnie inny wpis.

Dobrze wykorzystany <head>

Element <head> strony często jest pomijany, uznawany za ten mało ważny. Style podpięte, parę tagów i gotowe. Jak się jednak okazuje - nic bardziej mylnego! Poniżej lista bardzo ważnych tagów dla każdej strony.

Tytuł i opis

Często nie przywiązujemy dużej wagi do tych dwóch znaczników - <title> oraz <meta name="description" />. Czy to źle? Oj i to bardzo! Czym jest tytuł naszej strony? Tekstem, który wyświetla się w wynikach wyszukiwaniu niejako jako nazwa naszej strony. A opis? Tym co znajduje się poniżej!

Te dwa elementy decydują o tym jak widzą nas użytkownicy w wynikach wyszukiwania! To od nich zależy czy zaciekawimy potencjalnego odbiorcę i zachęcimy go do kliknięcia akurat w odnośnik do naszej strony. W ich treść zaglądają też roboty wyszukiwarek. Dlatego ważne jest, aby tytuł i opis zawierały głównie informację o treści strony.

Często spotykamy się z sytuacją, w której firma w wynikach wyszukiwania wygląda mniej więcej następująco.

Załóżmy, że firma ta produkuje zielone długopisy. Jednak jak ma zostać skojarzona ze swoim produktem, jeżeli tytuł i opis nic na ten temat nie mówią? Kiedy zabieramy się za SEO zadbajmy priorytetowo o dobry opis i tytuł naszej strony.

Meta keywords

Znacznik <meta name="keywords" /> obecnie nie jest już praktycznie wcale ważny. Google otwarcie przyznaje, że z niego nie korzysta, skanuje stronę w całości. Nie znaczy to jednak, że powinniśmy go pominąć. Inne wyszukiwarki nadal mogą z niego korzystać. Poza tym, taki znacznik praktycznie nic nas nie kosztuje, a jego obecność może nam wyjść tylko na plus.

Co powinien zawierać? Listę słów kluczowych właściwych dla danej strony

Znaczniki Open Graph

Brzmi tajemniczo? Może trochę. O co w tym wszystkim chodzi? O dobre, korzystne wyświetlanie w mediach społecznościowych. Wszyscy zdajemy sobie sprawę jak ważny w dzisiejszych czasach jest Facebook czy Twitter oraz jak wielu klientów lub czytelników możemy za ich pośrednictwem uzyskać. Jednak, aby sobie w tym pomóc, nasza strona powinna w tych mediach społecznościowych dobrze się prezentować. 

Zapewne nieraz widzieliście ładny kafelek ze zdjęciem i opisem strony, który generuje się, gdy ktoś wpisze np. w treści posta na Facebooku link do danej strony. Wygląda to mniej więcej tak:

Jak uzyskać taki efekt? Mamy dwa wyjścia. Możemy nie robić nic i zdać się na łaskę mediów społecznościowych. Jak wtedy to zadziała? Serwis pobierze sobie z naszej strony tytuł ze znacznika <title>, opis z <meta name="description"> oraz zazwyczaj pierwszy obrazek jaki znajdzie na naszej podstronie. 

Czy to w porządku? Czasem tak. Jednak warto poświęcić trochę czasu i przejąć kontrolę nad sposobem wyświetlania strony w mediach społecznościowych. Jak to zrobić? do tego właśnie służą znaczniki Open Graph.

Nie będziemy tutaj opisywać ich działania od strony technicznej, co trzeba wiedzieć, to że ustawiając im odpowiednie wartości sami decydujemy jak wyświetlimy się np. na Facebooku. Pozwala wybrać najkorzystniejsze zdjęcie, w razie potrzeby ustawić zupełnie inną nazwę strony, która dla mediów społecznościowych jest odpowiednia, ale dla wyszukiwarek już niekoniecznie. 

Znaczniki Open Graph dają nam bardzo szerokie pole do popisu. Warto więc się nimi zainteresować i z nich korzystać. Uwaga: oprócz samej znajomości Open Graph należy sprawdzić w pomocy technicznej poszczególnych portali, z jakich znaczników konkretnie korzystają oraz w jaki sposób je interpretują. Trzeba mieć na uwadze, że nie jest to do końca jednolite dla wszystkich serwisów.

Techniczna konstrukcja strony

Tutaj chodzi o czysto techniczne wykonanie strony. Oczywistym jest chyba, że strona wykonana źle będzie sabotowała wszystkie zabiegi SEO. Zdarzyło nam się sporo razy zająć się stroną, która została przez poprzedniego twórcę zrobiona… okropnie. 

Co mamy tu na myśli? Strony, które nijak nie oznaczają miejsca, w którym się znajdujemy. Zahaczamy tu o budowanie dobrej struktury adresów URL. Dajmy na to, że klikamy odnośnik 'Kontakt' na stronie xxx.pl. Przejście na daną podstronę powinno być jakoś oznaczone w adresie (xxx.pl/kontakt, xxx.pl/?menu=kontakt, xxx.pl/#kontakt). Sposobów konstrukcyjnych jak widać jest kilka. Nie każdy jest równie dobry (najlepszą opcją jest xxx.pl/kontakt), lecz każdy zapewnia wyróżnienie treści. Dzięki temu wyszukiwarka będzie mogła nas przenieść od razu w wybrane miejsce na stronie, a także zaindeksować sobie, że pod tym adresem znajduje się właśnie dana podstrona. 

Trafiamy jednak często na strony, które zostały napisane całe w jednym pliku, cała ich treść jest wklejona w ten jeden plik. Klikając w nawigację na stronie jedyne co się dzieje to JavaScript pokazuje i ukrywa pewne partie treści. Taki sposób budowy strony wpływa niekorzystnie zarówno na SEO jak i na UX, ponieważ użytkownik może nie być w stanie wejść od razu na 'podstronę' Kontakt, tylko być zmuszonym do ciągłego zaczynania na stronie głównej.

Zaraz zaraz! Czy to znaczy, że strony i aplikacje działające całkowicie w oparciu o JavaScript są anty-SEO? Ależ nie! Jednak ich twórcy powinni być świadomi pewnych wymagań i ograniczeń i się do nich stosować. Dosyć techniczny ten podpunkt, dlatego powiedzmy prosto i w skrócie. Strona musi być dobrze wykonana w oparciu o najlepsze standardy. Jeżeli nie wiemy w jaki sposób to sprawdzić, warto zwrócić się o pomoc do specjalistów, którzy ocenią ją za nas i przygotują odpowiedni raport.

Szybkość strony

Każda dobra strona musi być w miarę możliwości jak najszybsza. Szybkość strony poza oczywistymi zaletami w postaci przyjemności z jej przeglądania, jest bardzo ważnym czynnikiem w kontekście SEO. Google otwarcie przyznał, że szybkość strony jest jednym z ważniejszych czynników, które ich wyszukiwarka bierze pod uwagę.

Nie chodzi tu też oczywiście o bezsensowny wyścig o każdą dziesiątą sekundy i ładowanie 80% strony w tle, lecz o zwykłe dobre praktyki optymalizacyjne. Nie ładujmy niepotrzebnych skryptów, optymalizujmy obrazki, eliminujmy wszystkie problemy. Doskonałym narzędziem, które nam w tym pomoże jest Google PageSpeed Insights, które pozwala na zbadanie danej strony pod kątem jej szybkości.

Responsywność

Kolejną cechą, którą każda dobra strona powinna posiadać to responsywność. Dla przypomnienia to dostosowanie strony do wyświetlania się i pracy tak samo dobrze zarówno na telefonach, tabletach, komputerach PC, a nawet telewizorach. Jeżeli wyszukiwarki uznają, że nasza strona jest nieczytelna na telefonach - mogą obniżyć jej pozycję w wynikach wyszukiwania. Nie wierzycie? Zobaczcie sami!

A jak wiemy, aktualnie użytkowników mobilnych jest tyle samo jak i nie więcej niż użytkowników stacjonarnych - nie chcemy ich przecież stracić!

Czy SEO musi kosztować?

Tak naprawdę SEO możemy zrobić “za darmo”. Oczywiście, jeżeli sami się na tym nie znamy będą nas kosztowały usługi osoby zajmującej się SEO. Ale nie jest tak, że musimy wykupywać płatne promowanie, by poprawić swoje wyniki w Google. Często wystarczy samo poprawienie jakości strony (przez spełnienie powyższych warunków), a strona sama, jeżeli będą odwiedzali ją ludzie, zacznie piąć się w górę w wynikach wyszukiwania.

Oczywiście, jeżeli zależy nam na czasie lub chcemy pojawić się w wynikach pod konkretną - trudną do wypozycjonowania -  frazą, będzie trzeba zapłacić za reklamę.

Jak długo trwa SEO? Kiedy efekty?

Jeżeli nasza strona nie spełnia podstawowych wymagań - zwłaszcza technicznych, to będzie trzeba odezwać się do webdeveloperów (takich jak my!) - by dostosowali naszą stronę. To oczywiście zajmie trochę czasu w zależności od stanu strony.

A kiedy będzie można spodziewać się efektów?

Nie wiadomo. Może być to tydzień, miesiąc, 3 miesiące... Proces całego pozycjonowania trwa i jest dla każdej strony indywidualny. Zależy od ogromnej ilości różnych czynników. 

Dla przykładu możemy podać (i się pochwalić :) ), że strona, którą ostatnio się zajmowaliśmy przy średnim ruchu użytkowników wspięła się sama w przeciągu 3 tygodni pod najlepszymi dla niej frazami średnio o 1 stronę w wynikach wyszukiwania Google. Warto zaznaczyć, że nasze działania polegały tylko na optymalizacji wstępnej, tzn. poprawieniu strony wg punktów z tego wpisu. Od tego czasu nie podejmowaliśmy żadnych działań, strona wspina się zupełnie sama.

Podsumowanie - Czy warto?

Oczywiście, samo SEO nie wystarczy - pozycjonowanie to dużo szersza dziedzina, o której więcej opowiemy w innym wpisie. Jednak chyba nikt nam nie zaprzeczy. SEO jest ważne, należy i warto o nie dbać.